Saturday, 16 July 2011

kem pErkaSa 14-16 JuLai 2011

assalamualaikum.....


14 org plajr tlah terpilih...7 b0ys..7 girlz...salah se0rgnya aqu.....huhu..rse???? tak happy...x sdey...tapi mmg best... dpat byak pengalaman baru...dapat petua nk jaWab s0alan2 SPM....mse mule2 sampai kat sekolah kijal,agak2 janggal c0z juz sklah kte0rg je sklah agama kat kemaman ni.... tapi dye0rg sp0rting2.....p.cik bas brhentikan bas 2 sgtla jauh....dah la beg brat semacm je...bercmpur ngan keadaan aqu yg kurg2 sihat.....huhu...p.cik2...agak2 la ckit nk berhnti 2...jauh...ksian kat kwn2 aqu ( trmasuk aqu skali )..... 


antara kwn2 ku yg trplih...

 syum yg bermakna....:)



"aina,jgn amik ag gmbar,xsmpat ag kt0rg nk posing"...."xpe....kwan2 sy c0mey2 blake..."


 sebahagian bangunan di asrama sekolah kijal



ni lah d0rm kteorg...nik bt0l....

s0ri lah ye..gambar x brape byak..ni je la yg smpat diambil..c0z bteri yg digunakan tak sesuai ngan kamera 2...anyway...thanks,kpada yg tl0ng beli bteri 2......

kawasan blakg d0rm..

akibat keb0sanan menuggu pak cik bas....pak cik2...kt0rg nk blik.....cpat2....

piece n0 war!!!!


smile.....

stiap yg berlaku psti ada hikmahnya..harap2 kem ni mmpu membri sdikit m0tivasi dan smgat bt kt0rg... aina,ain,arham,tharwah,nabihah,aisyah n wan ainatun nadrah.... majulah untuk SPM... f0r the boys... wafi,muaz,kimi,taqi,syuib,amirul,n spe s0rg agi ea...x ingat...sori yep.... SELAMAT MAJU JAYA KAWAN2 KU.......SPM 2011 BOLEH!!!!! ( dgn pnuh smangat) :)....

Wednesday, 13 July 2011

ABC Dan Nama

ikuti kisah ini.....

"Abang, betul tak adik tulis huruf ini?", pinta seorang adik kecil kepada abangnya. 
Tersenyum saya ketika melihat tulisan adik saya yang baru memasuki tadika tahun ini, huruf A dan B ditulis secara senget dan terbalik sedikit. Kelakar melihat tulisan a,b,c nya, tapi saya simpan niat hendak tertawa sebaliknya memuji adik saya.
Abang borek, adik pun rintik, mungkin sesuai saya gunakan disini, apabila suatu masa dahulu saya sendiri melakukan kesilapan itu. Lebih teruk, habis dinding rumah saya conteng dengan huruf A terbalik kerana kemaruk hendak menulis A,B,C. Hasilnya saya dapat 'C' dari ibu ataupun cubit.
Itulah diri kita sewaktu masa dulu, belajar tulis dan baca dari seawal usia dimulakan dengan A,B,C atau alif, ba, ta. Pemahaman kita tentang perkataan dan formula yang susah pada hari ini, tidak mungkin berlaku tanpa mempelajari asas bahasa ini.
Perkataan fatamorgana, implisit, intelegensia dan meritokrasi misalannya, pasti terbelit lidah tatkala hendak menyebutnya apatah lagi mengejanya, tapi kerana kita ada asas ini, tiada masalah bagi kita. Terkadang diri kita tatkala diri ini sudah diremang usia kedewasaan ini terlupa mempraktikan asas a,b,c untuk mencapai motivasi unggul dalam diri kita.
Sebut sahaja A,B,C mungkin ramai diantara kita terfikirkan ABC - Air Batu Campur. Memang enak makanan ini dan memang mudah menyebut huruf ABC itu, tetapi realitinya ada motivasi  disebaliknyai.
Terfikirnya saya akan ungkapan ini, tatkala manusia hari ini tidak menghargai nama mereka sendiri. Nama yang diberi ibu bapa langsung tidak dihargai, sebaliknya dimain-mainkan dan diubah mengikut citarasa sendiri. Mereka inilah golongan yang alpa tentang motivasi a,b,c dalam diri mereka.
Mengikut Islam, nama itu adalah suatu doa. Panggilan yang baik terhadap seseorang itu, apabila diucapkan oleh orang lain terhadap diri kita merupakan suatu doa.
Malahan mengetahui  maksud nama dan pengertian sesuatu nama itu besar manfaatnya. Hal ini demikian kerana nama adalah suatu amanah yang harus dipikul sepanjang hayat kita. Kemana mana kita pergi, baik dan buruk kita dikenali kerana nama kita. Pepatah melayu pernah menyebut harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama.
Islam sendiri menitikberatkan perkara ini. Islam menganjurkan para ibu bapa memilih nama yang baik untuk anak mereka. Nama-nama iblis, nama-nama berhala seperti Latta, Uzza dan banyak lagi harus dijauhi kerana akan mempengaruhi keperibadian anak itu apabila dia menigkat dewasa kelak.
Nama itu doa, nama itu amanah kerana ianya merupakan doa dari seorang ibu dan ayah terhadap anaknya untuk membawa nama itu. Misalannya diberikan nama seseorang Abdul Hakim, diharapkan anak itu menjadi bijaksana seperti mana maksud yand dibawa oleh nama itu. Nama itu identiti diri, dan nama itu jugalah motivasi paling bererti untuk diri ini.
Mengetahui maksud sahaja tidak cukup untuk memaksimumkan potensi diri. Ianya harus dilengkapi dengan perasaan bangga dan sayang terhadap nama itu. Perasaan sayang dan bangga membuat seseorang itu memperjuangkan nama dan amanah yang dibawanya.
Pernahkah terfikir di fikiran kita mengapa ada sesetengah orang berusaha menjadi yang pertama untuk mebuat sesuatu perkara agar nama mereka diingati. Misalannya, yang pertama mendaki gunung Everest, yang pertama mencipta telefon, malahan ada golongan yang berbuat demikian dengan cara mencipta rekod dunia.
Rekod dunia Guiness menyaksikan pertambahan nama kesekian tahun diantara mereka yang ingin mencipta rekod baru. Mengapa mereka semua berbuat begitu? Tidak lain tidak bukan niat memperjuangkan nama mereka. Mereka ingin agar nama mereka yang sangat mereka banggakan untuk diingati oleh orang lain dan dikenali oleh orang lain. Relevan sekali sekiranya diketengahkan disini pepatah harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama.
Hendak seribu daya, tak hendak seribu cara. Tidak perlu memanjat gunung everesat barulah berasa bangga terhadap nama, tidak perlu mencipta rekod baru dan sebagainya. Cukup sekadar anda berbangga dengan nama anda, itu sudah cukup, dan apabila bermula rasa sayang, bangga, saya pasti rasa untuk melakukan perkara-perkara luarbiasa itu akan terbangkit sendiri.
Setiap nama mempunyai susunan abjadnya yang tersendiri, dan mengetahui atau mencipta makna tersendiri abjad-abjad ini akan memberi erti yang besar buat anda. Situasi ini bukan sahaja akan menjadi suatu doa apabila nama anda diucap, malahan anda akan rasa bersemangat, dan seterusnya bertindak mengikut maksud nama itu.
Itulah rahsia abjad A,B,C, apabila anda bijak menggunakannya. Tidak perlu menukar nama seglamour seperti  Joe, Zack, Adam, Sally dan sebagainya untuk rasa diri anda bersemangat. Nama kampung seperti Joyah juga boleh bertukar menjadi api pembakar semangat kepada tuan diri pemegang amanah nama ini sekiranya dia bijak menggunakan abjad dalam namanya.
Sebelum berkata elok berwaspada, takut takut apa-apa yang dikata menjadi dusta.
Saya ambil nama  Talhah sebagai contoh.
T - Tak mungkin aku kalah
A - Aku pantang menyerah kalah
L - Langkahku sentiasa berwibawa
H - Hariku sentiasa bermakna
A - Anganku kan menjadi kenyataan
H - Hidupku dipenuhi kehebatan
Dengan mempunyai maksud ini misalannya, fikiran Talhah terbayangkan maksud ini setiap kali kawan memanggil namanya, dan merupakan suatu doa dari mereka untuk dirinya. Cubalah bina akronim anda sendiri dan lihat perbezaannya tatkala anda dipanggil.
Berikut adalah ABC yang telah saya sediakan sebagai contoh untuk anda lihat dan sesuaikan dengan nama anda:
A - Allah sentiasa memberikan yang terbaik buatku
B - Baik atau buruk sesuatu itu pasti ada hikmahnya
C - Carilah kebahagiaan hakiki sebelum mati menjemput diri
D - Dunia ini ujian sementara untuk semua
E - Elakkanlah diriku dari kekufuran dan kelalaian
F - Falah(kejayaan) pasti milikku
G - Gagal bukan penghujung buat diriku
H - Hatiku bersih dari dengki dan maksiat
I - Ikhlaslah aku dalam berbuat sesuatu
J - Jalan yang ku pilih ialah jalan yang benar
K - Kerana ALLAH aku hidup dan berjaya
L - Laluan berliku sekalipun akan ku tempuhi
M - Mati itu pasti dan aku tidak takut akannya
N - Nekad aku dalam berbuat sesuatu yang benar
O - Orang yang berilmu dan bertakwa itu kawanku
P - Pandanglah aku kerana kebaikan bukan kerana keburukan
Q - Quran peganganku sepanjang hayat
R - Rapatkanlah diriku dengan tuhanku
S - Sesalnya diriku jikalau aku lalai
T - Tak mungkin aku kalah
U - Untungnya menjadi diriku sendiri
V - Vaksin segala kesusahan ialah sabar
W - Walaupun aku kecil, aku boleh berjaya
Y - Yang memilih untuk berjaya atau gagal ialah aku
Z - Zahirku sentiasa hebat dan bagus
Pokok pangkalnya binalah akronim untuk diri sendiri dari a,b,c  sebagai motivasi untuk diri anda.
Seperti abc yang anda gemari, letakkanlah adunan yang sesuai dan secukupnya supaya akronim yang dibina sesuai dengan anda.
Sekiranya ada mempunyai minat yang mendalam tentang kejuruteraan letakkanlah perasa kejuruteraan kepada abc anda, dengan sirap, kacang jagung secukupnya. Perumpamaannya seperti itu.
Bukankah menyukai sesuaatu pekerjaan itu menguntungkan kita, dan begitulah dengan menyukai nama kita.
Berbanggalah dengannya. Bukan sahaja sebagai amanah terakhir darpada ibu bapa anda untuk memperjuangknnya tapi juga sebagai sesuatu milik anda yang harus pegang dan jaga.
Nama itu doa dan senjata kepada diri anda.